Image

Podul Decebal, 2009

Denumirea originală a Podului Decebal a fost Podul de pe Aleea Parcului.  În anul 1907, Consiliul orăşenesc a organizat o licitaţie publică pentru construirea primelor trei poduri (podurile de pe Aleea Parcului, din Piaţa Morii şi din Piaţa de Fân).

Image

Podul Decebal în timpul construcției. Bega nu curgea în actuala albie.

Adjudecarea s-a făcut în favoarea firmelor budapestane “Magyar beton és vasbeton építési vállalat” (pentru podurile din Piaţa Morii şi din Piaţa de Fân), respectiv firma “Melocco Péter” pentru podul de pe Aleea Parcului. Primele două au fost date în funcţiune în anul 1908, iar podul de pe Aleea Parcului în 1909.

Image

Podul Decebal după inaugurare

Condiţiile tehnice impuse proiectanţilor au fost foarte severe: s-a specificat să nu se depăşească înălţimea prescrisă a podului sau dacă este necesar şi inevitabil, numai cu o mică măsură şi în “nici un caz spre detrimentul aspectului arhitectural al împrejurimii”.

S-a stipulat micşorarea înălţimilor date, astfel încât „podurile care se vor realiza să fie nu numai podoabe ale cartierului respectiv, ci în acelaşi timp să facă posibilă sistematizarea impecabilă a sectoarelor de străzi cu care se racordează.”

Podul Decebal (denumiri vechi: Podul de pe Aleea Parcului, Liget-úti híd, Parkgassenbrücke) a fost proiectat de către ilustrul profesor universitar budapestan, născut la Recaş, dr. ing. Győző Mihailich. Arhitectul podului a fost Albert Körössy. Podul Decebal, adică Podul de pe Aleea Parcului, Liget-úti híd, Parkstrassenbrücke are 104 ani.

Image

Băile Centrale

Image

sursa: primariatm.ro