Transalpina

Transalpina este cea mai înaltă şosea din ţară şi din întregul lanţ al Munţilor Carpaţi (atât din România, cât şi din celelalte ţări străbătute de acest lanţ muntos), atingând altitudinea maximă (2145 m) în Pasul Urdele.

Transalpina traverseaza Muntii Parang de la N la S fiind paralela cu Valea Oltului si Valea Jiului, intre care se afla, si leaga Localitatea Saliste din Jud. Sibiu de Localitatea Novaci din Jud. Gorj.
Desi este mai inalta mult mai veche si mai frumoasa decat Transfagarasanul, este mai putin cunoscuta pentru ca Transalpina, cu toate ca este catalogat drum national, DN 67c (partial), nu a fost pana in 2009 niciodata asfaltata. Transalpina a fost cosntruita de armatele romane in drumul lor spre Sarmisegetusa, pavata cu piatra de Regele Carol al II-lea dupa 1930 si reablitata de nemti in al II-lea razboi mondial dupa care a a fost data uitarii de autoritatile romane. Faptul ca a fost uitata si a devenit un drum greu de parcurs cu masini normale a ajutat Transalpina sa-si pastreze neatinsa salbaticia si farmecul aparte pe care putine locuri din tara il mai au. Este printre putinele drumuri din tara pe care se poata ajunge cu masina pana la nori si chiar deasupra lor. Soseaua Transalpina este un drum aflat inca in reabilitare. Mai sunt zone in care nu s-a terminat asfaltarea si deasemenea multe zone in care nu sunt montati parapetii si semnele indicatoare. In consecinta aceste portiuni nu sunt deschise oficial traficului auto. Singura portiune reabilitata integral este portiunea Novaci – Ranca. In luna noiembrie 2012 Transalpina era asfaltata (cel putin un strat de asfalt) in proportie de peste 99 % iar pana la finalul lui 2012 ar fi trebuit sa fie in totalitate reabilitata (realizarea marcajelor, montarea parapetilor si a semnelor indicatoare). Deocamdata insa lucrarile au fost oprite. Portiunea Novaci – Ranca este integral asfaltata si reabilitata. Portiunea cea mai frumoasa a Transalpinei dintre Ranca si Obarsia Lotrului este asfaltata, dar inca fara parapeti, semne indicatoare si marcaje. Dinspre Sugag spre Obarsia Lotrului mai erau de asfaltat mai putin de 800 m intre coada Barajului Oasa si intersectia cu drumul 106N ce duce la Paltinis plus alte cateva zone scurte intre 5 si 50 de m intre Lacul Oasa si Sugag. In noiembrie 2012 s-au finalizat lucrarile si pe cei 5,5 km dintre Dobra si Jina. In lucru este si drumul de legatura cu Transalpina DN7A pe portiunea dintre Obarsia Lotrului si Statiunea Vidra. Se lucreaza pe intreg traseul la montarea parapetilor si la amenajarea scurgerilor de ape de pe versanti. Asadar, desi primul strat de asfalt a fost asternut pe aproape tot traseul Transalpinei drumul trebuie parcurs cu viteza redusa si cu atentie deoarece, dupa cum spuneam, in unele zone nu are inca parapeti si indicatoare si in multe alte zone nici nu este marcat. Nu este recomandata traversarea zonelor fara parapeti si marcaje cu atat mai putin pe timp de vreme rea sau noapte deoarece pentru cei care nu cunosc traseul Transalpinei nu exista elemente de reper altele decat marginile drumului.

Trebuie sa stiti ca pe portiunea Obarsia Lotrului – Ranca e zapada mai mult de 6 luni pe an si ca multi isi doresc ca Transalpina se fie asfaltata, pentru a putea sa o parcurga, insa majoritatea dupa ce parcurg zonele ce se asfalteaza regreta ca acolo unde a ajuns asfaltul a ajuns si gratarul, muzica ascultata tare si petul aruncat la tot pasul. Se gandesc atunci ca ar fi fost mai bine sa ramana neasfaltata si sa fie parcursa, cu greu, doar de cei care iubesc muntele cu adevarat. Cand asfaltarea Transalpinei va fi terminata, cea mai buna promovare ar fi inaugurarea de catre cei de la Top Gear care au fost si pe Transfagarasan. Un titlu gen: Top Gear on Transalpina highest Romania road ar face celebra Transalpina mai mult decat orice alta campanie publicitara. In urma vizitei pe Transfagarasan a celor de la Top Gear Transfagarasanul a fost clasat in primele 13 cele mai spectaculoase drumuri ale lumii, iar Nicholas Chage a venit sa filmeze o parte din filmul Ghost Ride II pe Transfagasan.

Va rugam, in numele tuturor celor care iubesc Romania, sa demonstrati ca asfaltarea nu duce la distrugerea acestei zone si daca o parcurgeti pastrati-o la fel de frumoasa si curata in continuare.

Daca intrati pe http://www.transalpina.biz, pe link-ul Transalpina imagini live 1 sunt imagini de la Ranca. Pe camera 1 se pot vedea in plan apropiat imagini de la partia de ski M1 iar in plan indepartat Vf. Papusa si Pasul Urdele. In camera 2 se poate vedea partia cea noua si telescaunul de pe Vf. Papusa. In link-ul Transalpina imagini live 2 sunt imagini de la camera rotativa montata la noua partie de schi Vidra Transalpina ce urca pana la 2000 altitudine in apropiere de Muntele Stefanu de pe Transalpina.

Sursa: http://www.transalpina.biz